A-traktorer har blivit ett stort fenomen då man ändrat reglerna för dessa fordon. Det har helt enkelt blivit lättare att bygga om en befintlig bil till en A-traktor.
28 apr06:15
Olle • Förbjud det här otyget. Vi kan inte ha dessa s k fordon ute på allmänna vägar. De ligger bara ivägen för oss vanliga trafikanter och utgör en trafikfara för allt och alla.
28 apr06:15
LEIF OLOFSSON • Reglerna idag kan inte bli mer idiotiska och myndigheterna sitter handfallna som vanligt! Småungar utan ansvar, utbildning och erfarenhet av dagens trafik far fram i diverse små och stora fordon och påverkar hela trafikflödet negativt. Inför regelrätt körkortsprov och höj den tillåtna hastigheten till 50 km/tim så att de följer trafiken i tätbebyggda områden. När de sedan fyller 18 kan de göra en lämplig ”uppgradering” på det körkort de har.
28 apr06:14
Anette • SÄKERHETSBÄLTET trodde jag var en självklarhet, även i A-traktorer!
28 apr06:14
Peter L • De passar inte in i dagens trafiksituation och bör tas bort eller få möjlighet att köra i högre hastighet. Då givetvis med anpassad utbildning.
28 apr06:14
Karin • Jag tycker alla som kör bil eller fordon på väg borde ha körkort.
Eftersom svenska ungdomar inte verkar mogna för ansvaret de tar sig när de kör en EPA så anser jag det borde förbjudas. Jag skulle inte vilja ha våra döttrar på vägen i en bil utan riktiga körkort.
Och bedömer man att riskbedömningar hos ungdomar under 18 är sämre än hos 18 åringar förstår jag inte att detta tillåts utan körkortsutbildning dessutom.
Var är miljönissarna nu när ungdomarna driver runt i sina bilar.?
28 apr06:14
Alex • Hur kan man jämföra en a-traktor med en moppe?. En bil är en bil och man borde ha samma regler för alla bilar som förs fram på en vanlig väg.
Körkort mm.
Moppekort för att köra bil. Knäppt.
Jag kan förstå ungdomar på landet att de känns skönare med en bil än en moppe. Men då måste de utbildas.
Men eftersom de inte anses mogna för körkort förstår jag inte varför de får köra bilar överhuvudtaget.
Jag är själv förälder till barn på landet men jag skjutsar hellre tills de får körkort.
28 apr06:14
Thomas • A-traktor-förarna får mycket skit för sådant som finns bland fordonstrafikanter, oavsett körtkortsnivå och fordonstyp. En befogad och samtigt orättvis kritik om den läggs enbart på A-traktor-förarna. Det finns t ex gott om bilförare med B-körkort som fipplar med telefonen under färd.
28 apr06:14
Tess 1983 • Jag vill ha ett totalförbud mot dessa a-traktorer! De är långsamma och stinker fruktansvärt och dess förare har aldrig visat att de kan trafikreglerna, dvs att de som förare av ett lgf-fordon ska ge fri väg åt övrig trafik. Det är dessutom löjeväckande att förarna av dessa lgf-fordon är i ”Greta-generationen” som säger sig vara så informerade och involverade i miljön och skyller allt på äldre generationer. Jo tjena: cykla då – det gjorde jag tills jag var 27 år gammal och fick råd med körkort och bil.
27 apr20:16
Bertil Hessel • Jag anser att a-traktorer i trafiken är ett fördärv. jag har kört tung yrkestrafik sedan 1972 och fått lärt mig att släppa förbi övrig trafik om det bildas köer. det skulle fungera bättre om alla lärde sig det. men man ser väldigt ofta att dom sitter med sina telefoner i handen och pratar och SMSar och inte har någon koll på övrig trafik. så någon form av utbildning ska krävas, så det inte skapas onödiga omkörningsolyckor.
27 apr20:16
Papperspelle • Placera även ut papperskorgar runt halkbanan så dom får möjlighet att öva sig på att kasta skräp i dessa. Ser bedrövligt ut där de suttit och käkat, alla sopor slängs utanför runt bilarna. Varför?
27 apr20:16
Lars • Säkerheten är bedrövligt låg med omogna förare som saknar grundläggande kunskaper om trafikregler och allmänt uppförande i trafiken. Den försvinnande lilla del som följer reglerna utgör ändå hinder för övrig trafik och då inte minst för utryckningsfordon och nyttotrafik. En rimlig lösning är att kräva 18 års åldersgräns och minst B-körkort för alla motorfordon som framförs på allmän väg.
27 apr18:46
Anonym • Har många ggr åkt bakom A-traktorer som åkt över tillåten hastighet. Skulle underlätta om fordonen hade reg.nr för att kunna tipsa polisen.
27 apr18:45
Björn • Har många gånger svurit över e-post och moppebilar men de flesta har skött sig
Jag bor inte i något samhälle där jag kan störas varken av motorljud eller hög musik
Det är väl med det här som med allt annat elände de flesta sköter sig men sedan finns svansen
I trafiken blir alla upprörda så aggressiva
Dämpa er
27 apr15:40
Johan • Utifrån de beteenden kan ser från många A-traktorer (många i bilen, vårdslös körning, höga hastigheter och näsan i mobilen) så ställer jag mig tveksam till detta fordon. Dessutom är många ute och kör i rusningstrafik vilket skapar väldigt långa köer (inte direkt så att de bara framförs på småvägar på landet). Ungdomar med fordonsintresse eller behov av transportmedel kan kanske nöja sig med en moppe?
27 apr15:40
Ole • Där hännar många uheld vet omkörning, om en A traktor får köra snabbere, hännar där inte så många uheld.
27 apr12:34
Håkan • Höj tillåten hastighet till 50, samt skriv om regler för hur många som får sitta i fram. Två stolar, två personer med bilbälte, absolut inte fler!
27 apr12:34
Gustav • Jag tror det är fel. Det ä mycket bättre att ha bra kollektivtrafik. Man får agerar klimatsmart. Kan de inte cykla?
27 apr12:34
Ullis • Jag kör om många A-traktorer då jag pendlar långa sträckor varje dag. Jag slås av att många ungdomar tittar i mobilen samtidigt som dom kör och jag ser i backspegeln att dom inte har blicken på vägen. Väldigt få har dessutom kunskap och känsla för var bilen börjar och tar slut och ligger därmed onödigt långt ut i vägen även der det finns bred och fin vägren. Jag har haft hjärtat i halsen många gånger då jag sett incidenter med timmerbilar, lastbilar och vanliga bilister. Förbjud dessa fordon att vara ute på vägar med hastigheter 80 km/h och över.
27 apr10:50
Peter Fredriksson • Så bra att det finns a- traktorer så att ungdomar kan få ett kul intresse och komma ut och träffa varandra i verkligheten istället för att sitta framför skärmar.
27 apr10:50
Kristin • Invasion av A traktorer och även Moppe bilar i tätbebyggda villa radhus områden skapar oljud ,avgaser och riskerar verkligen olyckor med barn. Blir numera väckt flera gånger i veckan av dessa fordon. Dessutom blir den olovliga körningen mer frekvent på små väggar/gator. Förbjud i vilket fall dessa fordom i tätbebyggda områden.
Hela idén är fel i tiden – borde ju vara att man hjälper ungdomar in i en framtid där man rör på sig / agerar klimatsmart / och visar hänsyn till omgivningen vad gäller barnfamiljer och folk som skall upp till jobbet som behöver sova/vila.
27 apr10:50
Eric R • Den mest säkerhetspåverkande detaljen i en A-traktor sitter bakom ratten. är inte helt övertygad om det lämpliga i att skicka ut 15-åringar (ofta med tveksamt omdöme..) på vägarna. Någon krockade ju för ett tag sen med en A-tr, Fanns 7 pers i den!
27 apr10:49
önskar att bilister kunde acceptera a-traktorer. öka laglig hastighet till 45 och inga a-traktorer olagliga. blir less när en del kan köras hur fort som helst. förstår inte ungdomar att de förstör för sig själv. • nina
27 apr10:49
Thomas • Det finns ingenting trafiksäkert med att låta barn vars kognitiva utveckling är långt ifrån färdig genomgå en minimal utbildning på ett helt annan typ av fordon än de sedan ska köra i.Förmågan för konsekvens och risktagande hos dessa är inte utvecklad än vilket jag ser dagligen när de kör totalt utan trafikvett.
Att hävda att de måste kunna ta sig till skolan med fordonen är trams. Dels för att endast en liten del av ungdomar på landsbygd kör atraktor(hur tar sig övriga till skolan då?) och speciellt eftersom fordonen 90% av tiden nöjeskörs. Totalt galet ur miljösynpunkt och de skapar så mycket frustration hos människor.
Och sist men inte minst trimmningen där majoriteten av dessa fordon tillåts gå alldeles för fort med en minimal arbetsinsats för ägaren. Självklart kommer dessa ungdomar ta chansen att köra fortare(igen,risktagande och konsekvenstänk) och när även föräldrar inte tar sitt ansvar så är det upplagt för olyckor. För att inte tala om att man lär sin ungdom tidigt att begå brott samt att akta sig för polisen.
Dessa fordon har inget att göra i ett modernt samhälle,och att Transportstyrelsen tillåter dem är pinsamt.
22 apr11:14
Sofie Österhammar • Även om vissa (inte jag) ogillar A-traktorer så är det ett nödvändigt ont, ingen vill bo isolerat och särskilt inte ungdomar. utan A traktorer dör landsbygden, man måste kunna ta sig runt hela året inte bara tvåhjuligt när det är sommar ute och bussarna kan inte åka överallt hela tiden det går aldrig ihop ekonomiskt. Jag älskar traktorerna och att ungdomarna har möjligheten att ta sig runt
22 apr10:15
Caroline • Min äldsta son har a-traktor men även moped. Då vi bor 1,5 mil utanför skolor/idrottsanläggningar mm och väldigt begränsad bussförbindelser så var det en självklarhet med moped men då vinterväglaget inte direkt tillåter det fick det även bli a-traktor. Jag upplever att säkerheten i dessa är bättre än mopedbilar som får gå i 45 precis som moped. Anser att am-korts utbildningen borde innebära körning av både moped och a-traktor för att de ska få erfarenhet av båda. Sen är dock teoriprovet otroligt bra som ger dem stor kunskap om trafikregler. Sen är det en självklarhet med bälte, samt spärrat för högre hastigheter. Sonen upplever att många gör stressade omkörningar som utsätter honom och de bilisterna för stor fara, han märker inte alls samma när han kör moped. Dock borde a-traktorn få köra i samma hastighet som moped/mopedbil, då skulle iaf trafiken flyta på mer i centrala delar av staden.
22 apr08:08
Anna • Jag bor i en liten stad med omgivande glesbygd, och förstår hur mycket Epor betyder för dessa ungdomar, där avstånden är AVSEVÄRT större än boende i tätbefolkade regioner inser.
MEN det betyder inte att fordonen ska kunna se ut och framföras hur som helst.
- Höj hastigheten till 45km/h. I 30km/h tar det faktiskt en timme att ta sig 3 mil, vilket inte är ett ovanligt avstånd. Klart som fasen att de vill minska tidsåtgången.
- Storleksbegränsning. Det måste vara möjligt att ENKELT köra om en EPA på en smal väg. Skulle lösa en stor del av bekymmer på landsväg. Endast personbilar av de minsta modellerna borde godkännas.
- Samma däckregler som för vanliga bilar.
- UTÖKAD KÖRKORTSUTBILDNING som är relevant till ett fordon i den storleken.
Att jämföra en EPA med moped är obegripligt, att hantera ett fyrhjuligt fordon i den storleken är INTE samma sak som en liten tvåhjulig moped.
Att betona hänsyn till övrig trafik vore inte heller fel. - Ökade flygande kontroller av fordonen. Strålkastare, bromsar, HASTIGHET, att ALLA DELAR SITTER FAST och inte riskerar att lossna.
Mina tips.
22 apr08:08
Kim • A-traktorer har baktill en LGF-skylt, det är varje förares skyldighet att känna till vad den (och alla andra skyltar) innebär.
När jag kommit ikapp eller mött a-traktorer som kör i laglig hastighet har de i princip utan undantag kört långt ut åt höger på ett sätt som gör att de sticker ut bland andra bilar. Mina observationer kan så klart inte gälla alla, men jag har inte upplevt några problem orsakade av traktorer som färdats i samma riktning som jag själv. Däremot övriga bilisters agerande har ibland brustit runt traktorn.
22 apr08:07
Micke • Jag testade att köra A-traktor till den lokala affären, finns ingen ursäkt för vuxna människor att köra om och bete sig så illa och trafikfarligt med rena tok-omkörningar. Jag höll till höger där det var möjligt och undvek större trafikerade vägar. Blev omkörd inne i villaområde! Hur tänker ni?
Det är ju barn som sitter i fordonen?
Eller är ni avundsjuka på att de har finare bil än dig själv? Vad säger det om dig om du orsakar en allvarlig olycka? Tänk till lite.
22 apr08:07
Seija Sirviö • Förutom självklart tänkt kring säkerhet (!) är det lika lika viktigt med medvetenheten av trafiktömning, dvs ställa sig åt sidan när köer uppstår.
22 apr08:07
Hugo • Tyvärr är det så att alldeles för många som kör a traktor som inte har någon koll överhuvudtaget hur man beter sig i trafiken. Själv tycker jag att det är alldeles för lätt att trimma och köra olagligt och komma undan med det.
22 apr08:06
Micke • Jag hade A traktor för 40 år sedan, körde den i olagliga ca 40-50km/tim, detta fungerade bra med trafikrytmen i stan, kände mig sällan i vägen, var aldrig med om någon olycka. Jag tycker att A traktorerna ska få gå i 45-50 km/tim.
På så sätt stoppar de inte upp trafiken lika mycket.
Irritationen hos bilförarna bakom minskar, så även anledning till omkörning. Ungdomarna behöver få ta lite ansvar pö om pö, när de blir 18år ska de ju köra bil i 120km/tim, A traktor är utmärkt övning i ansvarstagande och trafikvett.
22 apr08:05
Mattias • Det finns en anledning att man inte får ta körkort innan 18år. Jag har svårt att se att det är mindre farligt (för andra) att köra en A-Traktor i trafiken än att köra en vanlig bil. Hastighetsbegränsningen känns bara som en ursäkt för att tillåta ungdomar att köra bil tidigare, utan riktigt körkort. Låt Ungdomarna ta riktigt B-körkort redan vid 16 om det är så viktigt att ha dom på vägarna. Om vi inte lita tillräckligt på dom för de skall dom inte vara i trafiken alls.
Mvh
Mattias
22 apr08:05
Thomas Larsson • Jag tycker att Jimmy kl 11:41 har en väldigt bra poäng här i debatten. Det handlar inte bara om hastigheten och ev. säkerhet för den egna ungdomen, utan det handlar även om vikten på det framförande fordonet och vilken typ av skada det i sin tur kan härledas till vid en hastighetsökning.
Fordonen som sådana är mer eller mindre ombyggda personbilar idag och dom har som regel ett gott skydd när det kommer till krocksäkerhet.
Jag vill däremot lägga in en brasklapp och påvisa en annan del, istället för att ge mitt barn en A-traktor att åka runt i så ger AM körkortet också behörighet till att på allmän väg, i trafiken även framföra en jordbrukstraktor, grävmaskin eller en grävlastare. Dessa maskiner kan som bekant väga betydligt mycket mera än de 1500-2000kg som diskuteras här i gruppen.
Det kan alltså vara maskiner i 10 tons klassen.
22 apr08:04
Katarina • Läste bla David och Bettans inlägg om att förbjuda dem.De ansåg att det var ”bisart” med EPA och för vems skull, liksom att cykeln/elcykel är ett bra alternativ Det behövs inte mer som går på bensin….Jag säger givetvis att EPA är först och främst för ungdomarnas skull så klart. Att cykla kan vara minst lika farligt som att åka EPA, långt, mörkt, snöigt , grusväg, mm .Alla bor inte i stan! Och vi behöver inte heller mera saker som ska laddas med el. Nej jag tycker att bälteskrav är en självklarhet och att 45 är en bra hastighet som ska följas!
22 apr08:04
Anders • Det är vansinne och fordonen skapar livsfarliga situationer varje dag. Föräldrar som låter sina barn riskera livet på andra medtrafikanter borde låsas in.
22 apr08:04
H • Stoppa idiotin med outbildade bilförare (a-raktorer) i trafiken om dom ska finnas kräv uppkörning med a traktor sen kan man höja fartn till 50 /60km i timmen
22 apr08:04
Irriterad Malungsbo. • Det finns ingen Epatraktor som håller hastigheten här i Malung. Det börjar spåra ur totalt. Jag bara frågar var är föräldrarna till dessa ungar. Börjar bli trött på skiten.
22 apr08:04
Håkan • Ändra körkorts åldern till 16 och förbjud a traktorer eller kräv riktiga körprov med 4 hjuliga fordon
22 apr08:04
Nils • Allt för ofta ser jag A-traktorer susa fram i farter väsentligt över 30 km/tim och de som inte gör det är trafikfarliga för att de går så långsamt. De har oftast dålig avgasrening och släpper ut väldigt mycket koldioxid per km.
Mitt förslag är att ta bort dem helt (och mopedbilarna när man ändå är igång). Sänk sedan körkortsåldern till 16 år med särskilda villkor – kolla hur det fungerar i USA.
22 apr07:06
Kajsa • * Lag på att enbart auktoriserad personal/ verkstad installera fartspärrar på bilarna. Då kan man säkerställa att den inte går att ändra på och det går att spåra vem som installerat den. *kortkort tas med bilfordon ej på moped för A-traktor.
22 apr07:06
Anette • Hur många får det egentligen åka i en A-traktor? Har hört att man får åka så många det går utan att sikten skyms för chauffören..
22 apr07:06
Kari • Förbjud dem helt. Syftet med a-traktor finns inte längre. Cykel, moped och skolbuss tills körkortsålder.
22 apr07:06
Esaias • Jag tycker att A-traktorer är en bra sak, men de har förlorat sin mening, mina föräldrar lärde mig att fordonens mening var att hjälpa bönder med deras yrken, så hur har det hänt att folk bygger om sprillans nya Stadsjeepar för att barn som fortfarande går i skolan???
Hela det moderna svenska samhället är trasigt.
22 apr07:06
Per-Olof Hamberg • Det är inget fel på Atraktor det är fel på folk som inte är ute i tid och ska stress med allt men det är väl bättre att de får ta körkort för bil men lär folket att sluta stressa ta tid som behövs
22 apr07:06
Nils A • Jag förstår inte de föräldrar som köper en A-traktor till sina barn. Det ökar miljöpåverkan och jag tycker mig se att det är dessa ungdomar som skulle behöva röra på sig. Bilarna nyttjas till onödig bilkörning t.ex. att åka hem från skolan på lunchen.
22 apr07:06
Jocke • Dom skulle förbjudas. Är aldrig man ser en A-traktor gå i laglig hastighet. Sen sitter man 4-5 Pers.
22 apr07:05
Ola • Med tanke på miljön, alla A-traktorer har väl en godkänd avgasrening? En retorisk fråga förstås men vad säger MP om det här?
22 apr07:05
Petet • Förbjud,stoppklotsar som provocerar fram olyckor.
Fyller ingen annan funktion
22 apr07:05
Håkan • Jag skriver igen, att jag undrar varför inte 16-åringar lika gärna får ta körkort på bil? Den åldersgränsen har dom i både USA o h Australien, t.ex. Ställer 16-18-åringar till med en massa olyckor r?
22 apr07:05
Pia • Inför uppkörning för körkort i a-traktor, EPA.
21 apr16:59
Kim • Det är skrämmande att a-traktorer inte har krav på bilbälte, speciellt i kombination med att de är så enkla att trimma (återställa). Att höja hastigheten till 45 för a-traktorer i kombination med bälteskrav låter som en bra idé – mopedbilar som är rent livsfarliga i sin trabant-konstruktion får ju köra i 45 och där kan man strunta i bältet om man istället har hjälm! För övrigt saknar moppebilar, som ofta tankas med diesel, helt avgasrening.
21 apr16:59
Rolf • Där det finns sk 2+1vägar är det oftast 100km/timme. Det är endast 10 km/timme från motorvägsfart ,jag har sett minst 10 incidenter där folk panikbromsat vid köbildning.
21 apr16:58
Elisabeth • Lär era ungdomar trafikavtömning, dvs att släppa förbi den bilkö som bildas bakom A-traktorn. Och lär dem hitta småvägarna med lägre hastighet som alternativ till de stora vägar där ni tidigare skjutsat dem till skolan i bil.
21 apr16:34
Fredrik • Höj hastigheten till 45km/t och förbjud cyklister på vägen istället. Finns inget som säger att man som 15 åring skulle kunna framföra en A-traktor i den hastigheten. Kommer själv ihåg hur skoj det var att åka ”epa” på min tid som inte var ens hälften så säkra som dagens traktorer är.
21 apr16:19
David • Förbjud. Det finns cyklar. Till och med elcyklar om man inte orkar trampa. Vi behöver inte fler saker som går på bensin.
21 apr16:19
Josef • 45km borde dom öka till då slipper man nog en del % som trimmar 30km är galet och farligt .USA 16 år många delstater för körkort helt rimligt 18år är väldigt sent
21 apr15:20
Vidar • Kanske kan man köra lite snabbare t. ex. 40-45 i timme.
21 apr15:20
Bettan • Förbjud dem!! Det är ju helt bisart att de ska få finnas ute på vägarna! För vems skull liksom?!
21 apr15:20
Jan • Fullkomligt vansinne att dom får färdas på vanliga landsvägar med hastighetsbegränsning 50 och uppåt då det stoppar upp trafiken.
21 apr12:38
Ole • Det är tokigt att en A traktor inte får köra snabbere,
21 apr11:41
Jimmy • Gällande frågan om A-traktor ska få köras i högre fart än 30 km/tim.
Det jämförs ofta med mopedbil som får köra i 45 km/tim. Man ska tänka in att detta är två helt olika fordon, det ena är moped och bör jämföras med tvåhjuliga mopeder. A-traktorn är en traktor och de flesta är som bekant ombyggda personbilar.
Mopedbilarnas skydd för personerna i fordonet är minimalt, precis som för personer som färdas på en tvåhjulig moped. A-traktorer har generellt bättre säkerhetsnivå för personerna i fordonet, förutsatt att alla har vars sin sittplats och använder bältet korrekt. Så för personerna i A-traktorn skulle det säkerhetsmässigt fungera att färdas i 45 km/tim när bälteskrav införs och efterlevs.
En mopedbil väger max 425 kg när de är tomma, de flesta A-traktorer väger som en personbil, alltså ca 1 500-2 000 kg. Dessa vikter är av stor betydelse för krockvåldet som uppstår vid en påkörning. Att då färdas i 30 km/tim eller 45 km/tim har väldigt stor betydelse för hur stora skador som uppkommer på den eller det som blev påkört.
Så frågan om hastighet är inte så enkel att besluta kring.
21 apr11:41
Christian • @Tomas det handlar ju inte bara om den egna säkerheten, det finns andra trafikanter och fotgängare – inte minst barn – som ska behöva lita på att en 15-åring, med låg förmåga att utvärdera konsekvenser, sköter sig.
Det finns dessutom ingen data som styrker att högre hastighet skulle leda till färre olyckor, helt tvärtom. Om man har känt att man har varit nära att hamna i en olycka för att man har hamnat bakom en A-traktor så borde man kanske rannsaka sin egen körstil.
Det finns inget värre i trafiken än A-traktorer i mitt tycke, men jag ser inte skillnaden mellan att fastna på en 80-väg bakom någon som kör 30 eller 45. Det är lika irriterande. Då ser jag hellre att barnen i trafiken kör i en hastighet som är betydligt mindre farlig.
21 apr11:40
Mats F • Till Tomas.
En sökning bort så finnar man hur makthavarna tänker: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-oppnar-for-balteskrav-och-hogre-hastighet-i-a-traktor
21 apr09:29
Tomas • En sak som förvånar är att en mopedbil, som är att betrakta som en rullande likkista, får köra i 45Km/h medan en A-traktor endast får framföras i 30Km/t! A traktorn är säkerhetsmässigt ett betydligt bätre alternativ. Jag skulle aldrig köpa en mopedbil till min tonåring. En höjning av max hastighet till 45Km/h skulle inte öka riskerna för olycka snarare tvärt om minska risken då stressen i trafiken minskar. Jfr. En EU moped som får framföras i 45Km/t där våra ungdomar är helt oskyddade! Hur tänker makthavarna här? Jag anser att lagen bör ses över.
21 apr09:28
Vicki Lindeborg • Förr såg man tydligt vilka bilar som var A-traktorer men nu kan det vara vilken bil som helst. Därför anser jag att de bör ”skyltas” upp både fram och bak så att man tydligt ser att det är en A-traktor